17 mars 2003

Resebrev 19 från Martinique

Martinique & Dominica

Tiden efter Lisbeths och Åkes besök använde vi till stortvätt och rengörning. Vi passade också på att slipa och lacka ytterligare en del trädetaljer. Den 14/2 anlände bekanta från Sverige, Ulla och Ingemar i sin båt ”Cocktail”. De hade nyligen kommit till Västindien efter att ha tillbringar flera år i Medelhavet. Vi fick en trevlig tid tillsammans, med utbyte av erfarenheter. Vi hade sedan länge haft problem med kylen som drog massor av ström och kylde dåligt. Nu lade den helt av, gudskelov under en av de korta perioder då vi inte hade gäster ombord.

Vi gick därför in till Marin och fick tag på en tekniker som redan på ett par dagar hade monterat in en ny, effektivare och strömsnålare apparat. Dyrt blev det, men det var det värt. Vid provkörningen hade vi is till drinken redan efter en och en halv timma! I övrigt är det ju omöjligt att klara sig en längre tid utan kyl i denna värme.

Efter ytterligare några dagar i St. Anne, med bl.a. gemensam grillning på stranden med alla svenskbåtar, var det så dags för nästa omgång gäster, Jeanette och Rolf Melander samt Britt-Marie och Åke Hjort. Som sig bör togs det emot med HYC-flaggan höjd. Vi inledde deras vistelse med den sedvanliga långpromenaden till Saline Bay med bad på vägen och en öl vid vändpunkten. Dagen därpå var det karneval i byn. För oss som inte sett karnevalen på Trinidad var det en fantastisk syn med alla dessa färggranna kläder, dans och mycket hög musik.

Ett par dagar senare gick vi in till Marin där vi bunkrade och gjorde ett restaurangbesök, och träffade Klara och Lars i ”Willrose”. Dagen därpå lättade vi ankar och hade en härlig seglats upp till St. Pierre tillsammans med ”Cocktail” och ”Grizzly”. I St. Pierre besökte gästerna vulkanmuséet och marknaden varefter vi tillsammans med de andra båtarna i frisk vind fortsatte upp till Rosseau på Dominica. Här gjorde vi alla en heldagsutflykt med Louis som guide. På mycket smala och slingriga vägar åkte vi genom en regnskog som helt överglänste den vi sett på Martinique. Vi besökte Tibou Gorge där vi badade i en damm som fylldes på med ljummet vatten. Vi fick simma in i en djup ravin med höga branta väggar, som ledde in till ett vattenfall. Här var strömmen så stark att vi fick simma för fullt för att nå fram. Därefter gick färden till Trafalgar Falls där vi fick vandra på hala stigar fram till fallens fot. Efter en dyr men god lunch for vi slutligen till Sulphur Springs, med små svaveldoftande kokande sjöar, så varma att vattenstänket brände rejält.

Påföljande dag hade vi barbeque hos vår chaufför Louis. Efter ett längre besök i Amerikan bar avslutades kvällen i Acapella. 11/3 gick vi upp i ottan och lyfte ankar redan klockan 7.00. I frisk ostlig vind surfade vi sedan hela vägen ner till Grande Anse, en sträcka på 51 distansminuter som tog 6½ timmar. I Grande Anse badade och snorklade vi och gjorde en del småreparationer på dingen. Vi fick också äntligen vår radar reparerad. Vi gjorde dessutom den sedvanliga promenaden över berget till Petit Anse, där vi badade och tog en välförtjänt öl.

14/3 återvände vi så till St. Anne, där vi hyrde en stor bil och gjorde en rundtur på ön. Vi for längs östkusten upp till det gamla destilleriet Clement för provsmakning. Vidare upp till La Trinite för lunch. Sedan fortsatte vi till Montagne Pelée som denna gång visade sig från sitt bästa sida, med klar sikt ända upp till den nedre toppen. Avslutningsvis for vi regnskogsvägen ner till Fort de France och hem till St. Anne.